
HATBEATS IN A HEARTBEAT
Lo Tinghammar Jönsson och Louise Ekman
Från hårdrock och metal till folkmusik och schlager. Ytterhögerns musikstil har blivit mainstream. Genom att använda AI-tjänster och kringgå regler kan främlingsfientlig musik spridas till nya målgrupper på stora plattformar. I flera europeiska länder har de redan fått hits.
Sommaren 2024 får den främlingsfientliga låten Je partira pas – Jag lämnar inte – stor spridning på franska sociala medier. Den når ända upp till toppolitiken när den kontroversielle högerpolitikern Éric Zemmour syns digga med i ett viralt klipp på Tiktok.
Ungefär samtidigt skakas Storbritannien av våldsamma upplopp. En 17-årig pojke har huggit ihjäl tre flickor i en danslokal i den lilla kuststaden Southport, och högerextrema grupper utnyttjar oron för att elda på upploppen.
I politiska högergrupper på Facebook används musik för att uppmana till våld. Låten Southport Saga beskriver till exempel invandrare som ”invaders” och ger en instruktion: ”hunt them down somehow”.
Musik med politiska budskap är inget nytt, men dessa låtar är helt och hållet gjorda av artificiell intelligens. Och de är långt ifrån de enda exemplen.
Finns sådant innehåll också i Sverige? Vad innebär AI-musiken för framtidens politiska kampanjer? Och varför är just ytterhögern så snabb på att ta sig an ny teknik?
Lo Tinghammar Jönsson och Louise Ekman