Teknikens tunga: Musik i teknologins grepp

Emilia Fougstedt

”Det är egentligen inte njutbart att göra musik just nu. Det tar lång tid, man måste öva mycket och man måste först bli bra på ett instrument eller en programvara. Jag tror inte att majoriteten av människor njuter av majoriteten av tiden de ägnar åt att göra musik.”

Så sa Mikey Shulman, VD för företaget Suno AI i podden VC20 i januari 2025. Suno är en generativ AI-tjänst som gör det möjligt för användare att skapa kompletta låtar med sång, text och instrument, enbart genom att skriva in en beskrivning av vad de vill höra.

När en AI skapar en fullständig låt på några sekunder blir jag misstänksam. Det går snabbt, det låter korrekt, men det är något som inte riktigt stämmer. Finns det en artist där bakom någonstans? Är det här verkligen musik, eller bara ljud som liknar musik?

Samtidigt är det inte första gången ny teknik väcker förvirring. Syntar, trummaskiner, autotune och sampling – varje ny våg har ifrågasatts.

Jag vill förstå mer om var musikens gränser egentligen går. För att försöka reda ut vad det är som gör musik till musik, så har jag pratat med Elin Kanhov, doktor i musikvetenskap och forskare vid KTH.

Musik och ljudklipp från programmet:

”AI Music, simply explained (feat. Grimes and Spotify’s CEO)” – Cleo Abram. 2023. (https://www.youtube.com/watch?v=Ey75Xw_ikqs&t=245s)

”Skapande i Svallande Ljud” – Genererad i Suno AI. 2025.

”Études de Bruits” – Pierre Schaeffer. 1948.

”I Feel Love” – Donna Summer. 1977.

”Believe” – Cher. 1998.

”D.O.A” – Jay-Z. 2009.

”James Dean” – Lorentz. 2017.

”Mikey Shulman, CEO @Suno: The Future of Music, What is Gonna Happen” – 20VC with Harry Stebbings. 2025. (https://www.youtube.com/watch?v=E0YL83U5VWk)

Bakgrundsmusik och ljudeffekter – Elliott Wennström.

Emilia Fougstedt